Associació Bíblica de Catalunya

Per què no sempre coincideixen les estacions del Via Crucis?

Té l’origen en la lògica rellevància que els primers cristians atorgaren als llocs sants de la Passió a Jerusalem.

17 de març 2024
QUIQUE FERNÁNDEZ, coordinador d’Escola d’Animació Bíblica

El Via Crucis ens ofereix l’oportunitat de recórrer en catorze moments, que anomenem estacions, l’itinerari de la Passió i Mort de Nostre Senyor Jesucrist. Aquest recorregut sol anar acompanyat d’unes meditacions, que són fixes pel que fa a enunciats de les estacions, però variables pel que fa a les diverses meditacions presentades per autors múltiples.

Té l’origen en la lògica rellevància que els primers cristians atorgaren als llocs sants de la Passió a Jerusalem, que van anar conformant la Via Dolorosa, el camí des del Pretori cap al mont Calvari. Amb els anys aquest recorregut va anar prenent forma fins a configurar-se com el Via Crucis, que acabaria transcendint la localització física per culminar en un exercici d’oració i meditació.

No és fàcil determinar quan va prendre la forma que coneixem, a la qual podem anomenar “clàssica”. Les estacions s’inspiren en alguns dels moments que presenten els evangelis canònics i altres episodis que sorgeixen des d’algunes tradicions apòcrifes. Però la pregunta és: aleshores, com és que de vegades les estacions no coincideixen? El papa sant Joan Pau II al Via Crucis del Colosseu romà de 1991 va oferir un nou itinerari d’estacions i meditacions que podríem denominar Via Crucis “bíblic”.

És a dir, les catorze estacions de la forma “bíblica” es nodreixen per complet dels evangelis canònics. Això comporta diferències evidents: les quatre primeres estacions de la forma “bíblica” no apareixen a la “clàssica” ja que aquesta comença amb la condemna a mort, mentre que a la “bíblica” ho fa a l’Hort de les Oliveres. I en el “bíblic” no apareixen les tres caigudes o la Verònica perquè són escenes que no estan contingudes als evangelis canònics.

Font: Catalunya Cristiana

Exit mobile version